Benieuwd naar het ontstaan van MyTripper?

Structuur uit de chaos

De overstap naar duurzamere vormen van mobiliteit vraagt om een gedragsverandering. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Rob Landeweer is productmanager bij H4 Groep, een specialist in mobiliteit. Hij vertelt over het ontstaan van MyTripper, een oplossing die leidt tot blije gezichten bij zowel hr- als fleetmanagers èn medewerkers.

Welk probleem lost MyTripper op?

“Autorijden is steeds meer een dienst geworden. Automobilisten willen winterbanden, ze willen gemakkelijk brandstof- en parkeerkosten kunnen afrekenen. En steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun medewerkers met het openbaar vervoer te laten reizen.

Kortom, er is een kluwen aan (informatie)leveranciers met elk hun eigen dashboard. Maar uiteindelijk wil elke wagenparkbeheerder en elke hr-functionaris – naast de Total Cost of Mobility (TCM) – de exacte kosten per mobiliteitsvorm en per medewerker weten. MyTripper maakt dat inzichtelijk.”

Hoe is het idee van MyTripper ontstaan?

“H4 verzorgt het wagenpark van een grote detacheerder. De medewerkers hadden een overeenkomst waarin was vastgelegd dat ze 10.000 privékilometer per jaar mochten maken. Er was echter geen toezicht op.

H4 introduceerde daar het mobiliteitsbudget: medewerkers beheerden hun eigen budget en konden kiezen hoe ze het besteedden. Ze mochten fietsen, per OV of met de lease-auto. Hielden ze eind van de maand geld over van hun budget? Dan mochten ze ook dan kiezen hoe ze daar mee omgingen.

Het resultaat was dat het aantal autokilometers enorm afnam, terwijl de kosten gelijk bleven. Veel belangrijker: de medewerkerstevredenheid steeg. De afname van de autokilometers  kwam door de toename in gebruik van de E-bike en het OV, alsook, door een reductie in het aantal privé kilometers.

De administratie-afdeling van H4 werd echter met een forse workload geconfronteerd bij de maandelijkse rapportageronde. De gecombineerde cijfers leverden echter zoveel informatie op dat we besloten om die enorme hoeveelheid werk te automatiseren.”

Wat doet MyTripper?

“Zelf vergelijk ik het vaak met een trechter: aan de bovenkant gooi je er alle dashboards van alle verschillende leveranciers in. Aan de onderkant stroomt dan de gecombineerde data van MyTripper eruit. Wij brengen structuur aan in de chaos aan informatie.”

In welke fase is MyTripper nu?

“Het vraagstuk bij de eerdergenoemde detacheerder was een pilot. Die toonde aan dat het mobiliteitsbudget werkt. Ook werd duidelijk welke informatie relevant is voor de opdrachtgever en haar medewerkers. Op basis daarvan is het proces geautomatiseerd en gefinetuned door middel van het bouwen van ons eigen softwareplatform. Nu zijn we zover dat we een uitbreiding voorbereiden voor  meerdere opdrachtgevers die ook over willen stappen.”

Wat is de link tussen MyTripper en elektrisch rijden?

“Wij merken dat duurzame mobiliteit steeds meer een issue wordt voor organisaties. Enerzijds heb je de keuze voor je vervoermiddel: kies je voor de auto, OV of de (elektrische) fiets? Maar het gaat nog een stap verder.

Tijdens de voorbereidingen zei een klant dat niet alle elektrische auto’s even schoon rijden. Hij vond het belangrijk om te weten of er grijze of groene stroom in ging. Op dit moment maken de tankpasaanbieders gebruik van een database, waarin ze aan de hand van alle data het werkelijk verbuik van een auto kunnen meten, maar waarin ze ook een beeld vormen van de werkelijke CO2-uitstoot. We hebben heel veel moeten investeren in maatwerk om dit te tackelen.”

Welke trends kom je nog meer tegen?

“Organisaties maken onderscheid in dienstauto’s en privéauto’s. Medewerkers mogen  kilometers declareren als ze de eigen auto gebruiken voor onder andere zakelijke ritten. Via MyTripper kunnen we zien wat de impact is van declaraties voor privéauto’s, terwijl er wellicht auto’s van de zaak stilstaan.

Wij zijn één van de eerste bedrijven die een dergelijke informatiedienst aanbiedt. Omdat we bedrijven hier enorm veel werk mee uit handen nemen voorzien we een enorme vraag naar MyTripper.”

Ik wil hier meer over weten, neem contact met mij op