De Blackbox: kies je voor een vaste unit of een dongle?

Je kent hem vast de wel, de black box. Een term die je vooral hoort als er iets is misgegaan in de luchtvaartindustrie. Het stukje technologie is inderdaad ontwikkeld om alle vluchtdata op te slaan, zodat achteraf te herleiden is wat er is gebeurt. Maar ook in de auto industrie wordt een soortgelijke technologie gebruikt, waarmee alle gegevens tijdens een autorit worden opgeslagen. Deze gegevens worden in eerste instantie niet gebruikt om een oorzaak van een ongeval te vinden, maar om administratieve taken te verminderen en meer inzicht te krijgen in het rijgedrag van bestuurders. Er zijn inmiddels meerdere systemen beschikbaar op de markt die deze data registreren, verwerken en versturen naar een database. Kies je voor een vaste unit in de auto of ga je toch voor de, vaak goedkopere, flexibele dongle? In deze blog lees je meer over het verschil tussen de varianten en over de toepassingen van de data.

Hoe zit het met de aanschaf?

Als eerste moet je goed bedenken waarvoor je een oplossing wilt aanschaffen. Ben je op zoek naar een middel die alleen de locatie doorgeeft, dan is een fiscusproof rittenregistratie belangrijk. Of moet de unit vaak gewisseld worden tussen verschillende voertuigen en dus flexibiliteit belangrijk? Zowel de flexibele OBD-dongles als de vaste units zijn in verschillende prijs-/kwaliteitscategorieën te verkrijgen.

De aanschafprijs van een vaste unit ligt redelijk dicht bij die van een goede dongle, tussen de €150,00 en €250,00. De dongle is voor de meeste auto’s ‘plug and play’ waardoor je geen installatiekosten hebt. Je klikt de dongle simpelweg in de OBD-poort van je auto die zich, afhankelijk van merk en model, vaak links of rechts onder het stuur of in de middenconsole bevindt.

Ga je voor een vaste unit, dan zal deze door een gespecialiseerd bedrijf gemonteerd moeten worden. Houd rekening met inbouwkosten van rond de €85,00 exclusief eventuele voorrijkosten.

Let op dat bij beide systemen ook een maandelijks terugkerend bedrag in rekening wordt gebracht. Je ritdata wordt namelijk via een simkaart verstuurd naar de database. Net zoals bij je mobiele telefoon betaal je dan ook voor de datakosten. Afhankelijk van de leverancier betaal je ook een deel voor de software of mobiele app die je kan gebruiken om je ritten in te zien en je rapportages te kunnen downloaden.

Dongle geeft meer inzicht … in theorie

MyTripper Dongle
MyTripper Dongle

De dongle wordt op de OBD-poort van de auto aangesloten. Dit is dezelfde poort die een dealer of garage gebruikt om de status van de auto uit te lezen. In theorie kan ook de dongle deze informatie opvragen. In praktijk werkt dit helaas iets anders. Autofabrikanten schermen deze informatiestromen af, zodat je met de dongle vaak niet meer dan een accuspanningsniveau ziet. Om het rijgedrag van een bestuurder te registreren gebruikt de dongle een G-krachten sensor. De locatie wordt bepaald via GPS.

De vaste unit maakt geen gebruik van de OBD-poort en wordt rechtstreeks op de bedrading aangesloten. Inmiddels is er voor een steeds groter wordend aantal auto’s een koppeling met de CAN-bus (de datasnelweg in je auto) mogelijk. Hiermee kun je naast de technische gegevens, ook de werkelijke kilometerstand, het brandstof verbruik en andere interessante data uitlezen. De vaste unit registreert rijgedrag met behulp van meerdere sensoren. Zo zit er een G-krachten sensor in, een vertraging- en versnellingssensor en kan deze, met de juiste koppeling, ook het toerental registeren. De vaste units zijn te verkrijgen met zowel interne als externe GPS-antennes. Het voordeel hiervan is dat de GPS-antenne op de meest optimale plek in de auto gemonteerd kan worden voor het beste bereik.

Fiscusproof ritrapportage

In de meeste gevallen gebruik je een ritregistratie unit om je ritten te registreren, logisch. De belastingdienst heeft bepaalde eisen opgezet voor het aanleveren van een rittenregistratie. Als men het heeft over een fiscusproof rittenregistratie, dan voldoet de ritrapportage die je via het systeem ontvangt aan deze eisen van de fiscus. Zowel de dongle als een vaste unit kunnen deze rapportages leveren. De rapportage wordt immers in de software aangemaakt en niet door de unit in de auto.

Een keerzijde aan de flexibiliteit van de dongle is dat deze eenvoudig even te demonteren is. Wil je niet dat een rit geregistreerd wordt (of een medewerker met dezelfde gedachte), dan haal je de dongle er gewoon even uit. De dongle is dus fraudegevoelig. Met behulp van software kan een werkgever wel zien of de dongle gedemonteerd is geweest maar waterdicht is het nooit.

De vaste unit kan niet zomaar gedemonteerd worden en wordt daarom ook als een betrouwbare ritregistratietool beschouwd.

Zakelijk of privé registreren

De meeste gebruikers van een zakelijke auto rijden ook privé met de auto. In dat geval wil je ook dat een rit als privé wordt geregistreerd. Hier zijn 2 methodes voor. De eerste is het omzetten van de rit van zakelijk naar privé via de software. De tweede oplossing is het monteren van een schakelaar in de auto. Voordat je vertrekt zet je de schakelaar aan (of uit) en vervolgens wordt de rit als privé geregistreerd. Er zijn ook schakelaars verkrijgbaar met een extra stand, namelijk woon-werk.

Als je gebruik maakt van een dongle, is het in de meeste gevallen niet mogelijk om een schakelaar in de auto te plaatsen. Je bent dan dus aangewezen op de software. Bij een vaste unit is het geen probleem om een schakelaar te plaatsen. Een extra voordeel van de schakelaar: bij het starten van de rit wordt in de software alleen maar een starttijdstip geregistreerd en geen locatie. Je rit is dus , afgezien van de start- en eindlocatie, privé. Bij meerdere privéritten achter elkaar zijn de ritten in zijn geheel privé.

Keurmerk RitRegistratieSystemen

Wil je er zeker van zijn dat je een betrouwbaar ritregistratiesysteem aanschaft? Check dan eerst of deze het keurmerk ‘RitRegistratieSystemen’ heeft. Dan weet je zeker dat de apparatuur goed werkt en fiscusproof is!

Eindoordeel: vaste unit of dongle?

Zowel de vaste unit als de dongle, zijn beide een goede oplossing voor geautomatiseerde ritregistratie. Bedenk voor aanschaf wel eerst goed welke oplossing het beste past bij jouw behoeftes. Zoek je flexibiliteit? Dan is de dongle de beste oplossing. Rijd je altijd in dezelfde auto, wil je geen omkijken hebben naar je ritregistratie en kies je voor kwaliteit? Kies dan voor de vaste unit.

Twijfel je over de beste oplossing voor jou? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder.

 

 

Ik wil hier meer over weten, neem contact met mij op