De elektrische scooter, alternatief voor de e-bike?

De elektrische scooter kom je steeds vaker tegen in het dagelijks verkeer. Elektrisch rijden wordt namelijk steeds populairder en waar de e-bike geen oplossing biedt kan de e-scooter wel een prima alternatief zijn. Deze week hebben we de Etalian mogen testen: de elektrische versie van de bekende Italiaanse retroscooter.

Afstand
Laten we beginnen met de specs van de scooter. Niet geheel onbelangrijk. De Etalian is verkrijgbaar als zowel snorfiets (waarmee je 25 km/h kan rijden en geen helmplicht hebt) als als scooter (45 km/h mét helmplicht). Bij elektrisch rijden is de actieradius natuurlijk een belangrijk punt. Je wilt immers niet continu met samengeknepen billen rijden in de hoop dat je op je bestemming aan komt zonder te hoeven lopen. Met een e-scooter zit dat wel goed, met een volle batterij kan je ruim 130 kilometer rijden. In Nederland ligt de gemiddelde woon-werkafstand op 22,6 kilometer dus dat is geen probleem.

Comfort
Naast het lithium accupakket is de Etalian voorzien van LED verlichting, alarm, optioneel een windscherm en een helmkoffer. Die laatste is wel handig in verband met het ontbreken van opbergruimte in de buddyseat. Hierin zitten namelijk de accu’s die binnen 5 uur laden weer vol zijn. ‘s Nachts of op het werk aan de lading en je kan weer met een volle accu op pad. Wat mij direct opviel is het comfort van een elektrische scooter en dan met name het ontbreken van het wel bekende scooter “gejengel”. Lekker cruisen zonder lawaai maakt het rijden met de Etalian een aangename ervaring. Houd er alleen wel rekening mee dat je medeweggebruikers je niet aan horen komen. Een goede claxon is dus zeker geen overbodige luxe.

Kosten en fiscaal
Een snelle blik op het internet leert mij al snel dat de gemiddelde prijs van een elektrische scooter rond de € 2.500,00 ligt. De Etalian zoals ik hem heb getest heb kost € 1.995,- incl. btw. Een prijs die gelijk ligt aan goede e-bike. Bij zakelijk gebruik is het ook zeker interessant om een e-scooter te rijden. Dit kan middels de werkkostenregeling waarbij de werkgever de scooter aanschaft in de vrije ruimte binnen de WKR of middels de welkbekende leaseconstructie. De e-scooter blijft dan van de werkgever en de werknemer maak hier gebruik van. Dit mag alleen zakelijk zijn, dan is er geen sprake van bijtelling. Maar mag er ook privé gebruik van gemaakt worden, dan moet je als werknemer bijtelling betalen.

Hoe zit dat dan met de bijtelling? Voor een motor of scooter geldt, dat je de werkelijke kosten van de privé gereden kilometers bij de belastingaangifte moet opgeven als privévoordeel. Heb je geen privékilometers gereden, dan hoeft er niets opgegeven te worden. De kilometers die je maakt voor woon-werkverkeer worden aangemerkt als zakelijke kilometers.

Voorbeeld: Als jouw motor over het hele jaar berekend € 0,25 per kilometer kost en je geeft op dat je 4.000 kilometer privé rijdt, krijg je een bijtelling van € 1.000 (4.000 * € 0,25). Daarover moet je afhankelijk van je inkomen 42% of 52% belasting betalen (€ 420 of € 520). Let op! Er geldt een omgekeerde bewijslast, bij privégebruik van een motor of scooter moet de fiscus bewijzen dat het door jou opgegeven aantal privékilometers niet klopt.

Alternatief
Is de elektrische scooter een alternatief voor de e-bike? Ik denk zeker dat voor diegenen die niet willen fietsen naar het werk maar wel binnen een straal van 17 kilometer wonen, de elektrische scooter zeker een goed alternatief is. Benieuwd of de elektrische scooter voor jou de oplossing is? Neem dan gerust contact op voor meer informatie via rob@mytripper.nl of 0570-20099. Meer info over de etalian vind je op www.etalian.nl.

 

Ik wil hier meer over weten, neem contact met mij op