Mobiliteitsbudget, is het wel de toekomst?

Mobiliteitsbudget. Een term die inmiddels bij menig HR-, financieel- of duurzaamheidsmanager een belletje doet rinkelen. Het mobiliteitsbudget heeft zijn weg al gevonden binnen een aantal grote organisaties in Nederland. Echter is het grootste deel van de werkgevers nog zoekende of een mobiliteitsbudget de oplossing is voor het inrichten van de mobiliteit van hun medewerkers. Want wat is een mobiliteitsbudget precies en is het inmiddels niet al een containerbegrip aan het worden? Sommigen zijn er duidelijk over: het mobiliteitsbudget is de toekomst. Maar is dat wel zo…?

In onze serie blogs houden wij jou op de hoogte  van de belangrijkste ontwikkelingen in de mobiliteitsmarkt en daarin mag het onderwerp mobiliteitsbudget dus zeker niet ontbreken. In deze blog geven we jou een korte introductie over het mobiliteitsbudget: wat is het mobiliteitsbudget precies, welke vormen van mobiliteitsbudget zijn er en voor wie is een mobiliteitsbudget interessant?

Mobiliteitsbudget | wat is het?

We kennen de standaard kilometervergoeding voor woon- werkverkeer en de leaseauto die lange tijd een standaard is geweest in de secundaire-arbeidsvoorwaarden. Echter komt aan die tijd ook een einde. De behoefte van de medewerkers gaat verschuiven. Generatie Z worden ze genoemd. De jongens en meiden die nu tussen de 5 en 20 jaar oud zijn. Een deel speelt nog in de zandbak, een ander deel zet de eerst stappen in hun werkende leven. Deze generatie staat voor keuzevrijheid, eigen initiatief, duurzaamheid en grote handigheid met technologie.

Keuzevrijheid. Medewerkers vragen om keuzevrijheid en willen daarmee zelf bepalen op welke manier ze onder andere, zo snel of goedkoop mogelijk van A naar B kunnen reizen.

Eenvoudig gezegd kun je het mobiliteitsbudget zien als een zakje met geld dat de werkgever beschikbaar stelt aan zijn medewerker. Met dit zakje geld, het mobiliteitsbudget, kan de medewerker zijn of haar reiskosten betalen. De medewerker kan dus zelf kiezen hoe hij of zij zich verplaatst. Is er aan het eind van de maand budget over dan kan deze uitgekeerd worden. Is het budget op of wordt deze overschreden dan betaalt de medewerker hiervoor. Je kunt het vergelijken met je telefoonabonnement.

Mobiliteitsbudget | welke vormen zijn er?

In de inleiding is het al even benoemd. Mobiliteitsbudget is een containerbegrip. In de kern komen alle versies van mobiliteitsbudgetten overeen met elkaar. Al komen we steeds vaker organisaties tegen die pretenderen dat ze mobiliteitsbudget ingevoerd hebben. Een paar vragen verder en het blijkt dat de leaserijder naast de leaseauto ook een OV-pas heeft. Zolang de medewerker maar binnen het budget blijft is er niets aan de hand. Is dit dan ook mobiliteitsbudget? In feite wel want er is sprake van een budget. Je begrijpt nu vast wel wat we bedoelen met mobiliteitsbudget als containerbegrip.

Het mobiliteitsbudget is maatwerk en kan daardoor voor elke organisatie anders van vorm zijn. Echter zijn er enkele vormen van mobiliteitsbudgetten die uiteenlopende varianten zijn en deze willen we graag met je delen.

Het cafetaria / terugverdienmodel

In het cafetariamodel betaalt de medewerker alle reiskosten. Of het nu gaat om OV-kosten, auto-kosten(lease, private lease, privé), fietskosten etc. De medewerker registreert zelf alle zakelijke kilometers per modaliteit en declareert deze maandelijks bij de werkgever. De werkgever hanteert diverse reiskostenvergoedingen voor elke gemaakte kilometer. Bijvoorbeeld een vergoeding van €0,28 voor elke zakelijke gereden kilometer en een vergoeding van €0,10 voor elke fietskilometer. Op deze manier kan de medewerker zijn kosten terugverdienen. Met deze optie heeft de medewerker de volledige keuzevrijheid en zelfredzaamheid met betrekking tot vervoer.

Vast mobiliteitsbudget

In het vaste mobiliteitsbudget krijgt een medewerker maandelijks een vast bedrag voor alle reiskosten. Voor sommige bedrijven kan dit lastig zijn. Accountmanagers kunnen bijvoorbeeld maandelijks erg afwijken in het aantal zakelijke kilometers. Hierin is het moeilijk om een eerlijke verdeling te vinden in het te vergoeden bedrag aan de medewerker. Het vaste mobiliteitsbudget kan daarom een goede oplossing zijn voor bedrijven met veel vaste vervoersbewegingen of met maandelijks een gelijke stroom van mobiliteitskosten per medewerker. Een bekende vorm is al de standaard reiskostenvergoeding voor woon-werk verkeer. Middels het mobiliteitsbudget is het eenvoudiger om nog extra mogelijkheden te bieden aan de medewerkers. Zo kan ook eenvoudig het gebruik van deelfietsen en –auto’s opgenomen worden in het aanbod voor woon-werk verkeer. Met het mobiliteitsbudget faciliteert de werkgever in middelen aan de medewerker; denk hierbij aan werknemerslease constructie, deelauto, deelfiets etc.

Variabel mobiliteitsbudget

De term ‘variabel’ geeft in principe al aan dat het mobiliteitsbudget per maand kan variëren. De invulling van het variabele deel is op basis van het aantal zakelijke kilometers. Bij veel zakelijke reizigers kan het aantal kilometers namelijk per maand afwijken vanwege het aantal afspraken. Met het variabele mobiliteitsbudget krijgt de medewerker een vergoeding voor alle zakelijke kilometers om zo als werkgever de klantbezoeken niet te ontmoedigen. Afhankelijk van het beleid, kan de medewerker wel zelf bepalen op welke manieren hij of zij reist.

Mobiliteitsbudget | voor wie is het interessant?

Het aanbieden van een mobiliteitsbudget kan voor elke organisatie interessant zijn. Dit is sterk afhankelijk van de bedrijfsdoelstellingen. Voor nu zien wij de adoptie voornamelijk bij bedrijven die:

  • uit goed werkgeverschap de werknemer de volledige keuzevrijheid willen bieden
  • hiermee goede werknemers willen aantrekken
  • meer willen aansturen op duurzaamheid
  • hun administratieve proces willen optimaliseren
  • kosten willen besparen op mobiliteit

Regelmatig zullen wij jullie informeren met handige tips om het mobiliteitsbudget optimaal toe te passen binnen jouw organisatie. Nog vragen? Neem gerust contact met ons op, wij vertellen er graag meer over!

Ik wil hier meer over weten, neem contact met mij op