MaaS toepasbaar maken door MMaaS (Mobility Management as a Service)

In ons vorige blog heb je kennis kunnen maken met Mobility as a Service, ook wel MaaS genoemd. In dit blog gaan wij hier verder op in en vooral op de vraag hoe organisaties MaaS in kunnen zetten voor hun eigen medewerkers en hoe Mobility Management as a Service hierbij ondersteund.

Aanbod van mobiliteitsdiensten

Vrijwel elke organisatie heeft zijn eigen mobiliteitsbeleid met regelingen waar de medewerker gebruik van kan maken. De leaseauto, kilometervergoeding en in sommige gevallen een OV-abonnement zijn veel voorkomende oplossingen. Maar inmiddels zie je dat ook deelauto’s, leasefietsen en het actuele mobiliteitsbudget zijn intrede doen bij organisaties. Maar met name het integreren van dit mobiliteitsbudget blijkt een uitdaging te zijn. Daarom eerst een klein stapje terug. MaaS begint bij aanbod. En ja, de vraag is of de organisatie dit aanbod beschikbaar moet stellen of dat de medewerker het zelf moet invullen met zijn budget. De optimale situatie ligt hier precies tussen in: de medewerker kiest, de werkgever faciliteert waar mogelijk.  Eén van de eerste stappen van MaaS is dus om aanbod voor de medewerker te creëren.

Creëer aanbod

Gebruik maken van het OV, geen probleem met een mobiliteitspas. Schijnt de zon en een afspraak in de buurt? Pak de deelfiets en als er verder gereisd moet worden staat er een deelauto tot je beschikking. Hetzelf aanschaffen is uiteraard een mogelijkheid maar men kan als bedrijf tegenwoordig ook eenvoudig aansluiten bij bestaande aanbieders. Geen bezit meer, alleen betalen voor gebruik! Een ander goed voorbeeld is werknemerslease. Een constructie waarbij de werknemer privé een leasecontract afsluit en de zakelijk gereden kilometers declareert of vanuit het mobiliteitsbudget ontvangt.

Inzicht met MMaaS

Het afnemen van verschillende diensten betekent ook een toename in datastromen. Als organisatie wil je natuurlijk inzicht hebben in het reisgedrag van je medewerkers en de mobiliteitskosten, maar bijvoorbeeld ook in de impact op het milieu, de Co2 uitstoot. Waardevolle informatie, maar ,meerdere leveranciers betekent ook meerdere portals om data op te halen, verschillende facturen en prijsafspraken. Hoe zorg je er dan voor dat je het overzicht houdt en grip krijgt op al deze data? De oplossing draagt de afkorting MMaaS, Mobility Management as a Service. Een digitaal platform waarin alle datastromen van de verschillende mobiliteitsaanbieders samen komen en worden verwerkt. Via één dashboard alles inzichtelijk. MyTripper is het eerste MMaaS systeem dat organisaties faciliteert in het beheren van de werknemersmobiliteit.

Sturen

Als organisatie heb je doelstellingen, ook als het gaat om mobiliteit. Vaak betreft dit een stuk kostenbesparing, het verhogen van de medewerkerstevredenheid en het verkleinen van de CO2 footprint. Je onderneemt acties zoals het aanpassen van het mobiliteitsbeleid, het stimuleren van fietsgebruik of het positief beïnvloeden van het rijgedrag. Maar wat is nu het daadwerkelijke resultaat? Met MyTripper zie je in realtime de gevolgen van het nieuwe beleid en ben je in staat direct te sturen op ontwikkelingen en trends.

Mobility Management as a Service MyTripper

Mobility Management as a Service met MyTripper. Wil je meer weten over wat MyTripper voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op met onze adviseurs via info@mytripper.nl of bel met 0570-200995.

Ik wil hier meer over weten, neem contact met mij op